Funderingar kring Jesus

Varför flyttar påsken på sig? Jesus föddes på julafton, dvs den 24 december, men dog lite olika tider på året, eller vadå?

Och hur är det egentligen med kristi himmelfärd och pingst? Är de fasta helger eller rör de på sig också? Hur blir det i så fall med "på den tredje dagen uppstånden igen"?

Och hur kan Jesus födas den 24 december, dö nån gång mellan början av mars och slutet av april, stiga till himlen i slutet av maj och då vara 34 år? När hamnade han i puberteten?

De har en del att förklara.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Suck, måste man utbilda dig i allt. Påsken är en judisk högtid till minnet av uttåget ur egypten. Det var därför Jesus var i Jerusalem och åkte fast, för att han skulle fira påsk. Att den flyttar på sig har med månen att göra. Kristi him sker 40 dagar efter påsk och flyttar därmed också på sig och pingsten sker 50 dagar efter påsk, det är därför det heter pingst som betyder just 50. Denna okunskap om svensk tradition!

2007-05-21 @ 08:36:59
Postat av: Linda

Men varför hänger vi fast vid den judiska påsktiden då? Borde inte påsken vara fast tid efter jul och kristi him fast tid efter påsk? Vi skiter ju i uttåget ur egypten, vi bryr oss ju bara om jesus. (kanske inte jag, jag bryr mig mest om ägg och lamm. Mat är väl judiskt? Och offerlammet? För i så fall är jag all for förflyttning av påsken.)
Tur att man har troende kompisar! Hur skulle det annars gå?

2007-05-21 @ 11:48:13
URL: http://sysslor.blogg.se
Postat av: Johanna

Fast numer infaller inte den judiska påsken och den kristna samtidigt. Inte ens alla kristna påskar infaller samtidigt, skiljer lite om man är ortodox eller inte. Jag skulle nog säga att uttåget är rätt väsentligt, det står med i gamla testamentet. Har inte du läst religion i skolan? Och är det inte trevligt med att ha en påsk som flyttar runt med månen?

2007-05-21 @ 12:14:52
Postat av: Linda

Jag tycker att det känns lite halvflummigt att ha en påsk som flyttar runt med månen... jo, jag läste religion i skolan. Och nej, jag kommer inte ihåg nåt annat från det än min något märkliga lärare.

2007-05-21 @ 14:31:17
URL: http://sysslor.blogg.se
Postat av: art[e]fact

Fniss verkligen! :)

2007-05-22 @ 13:47:43
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Carolina

Jamen Jesus föddes väl inte ens den 24:e? Eller? Snacka förvirrat. Johanna hjälp! Religionsundervisningen lärde mig antagligen mer om hinduismen än om kristendomen...

2007-05-25 @ 11:17:26
Postat av: Linda

Carolina:
du har nog rätt, det var kring jul de fick gåvor av de tre vise männen. Men när föddes Jesus egentligen då?

2007-05-26 @ 16:30:23
URL: http://sysslor.blogg.se
Postat av: Noastella

Hello! I was wondering if anyone could help me by giving me some arabic preyers so I can copy them out as I am making a torah for school! Please email me or reply on this Guestbook! Thank you! I love the website by the way!

2009-12-23 @ 10:31:12
URL: http://noastella.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0