Vad ser man?

Vi har bytt tidning. Inte för evigt men åtminstone för tre månader. Så länge var det gratis. Nu läser jag återigen både ledare och debattartiklar.

Idag på DN debatt totalsågar ett gäng professorer, läkare, doktorander mfl. Annica Dahlströms forskning om könsbiologi. Dahlström har några teser som bland annat går ut på att IQ-tester har manipulerats för att dölja männens överlägsenhet, att mammor borde vara hemma minst tre år med barnen för att kvinnor som gör karriär föder manhaftiga döttrar och att män inte kan ta hand om spädbarn eftersom de har dålig fingertoppskänsla och begränsat synfält. (Det begränsade synfältet gör dessutom så att de inte kan se dammråttor, men det är ett helt annat inlägg.)

Det förvånar mig inte att Dahlströms forskning är lätt att ta isär och saknar vetenskapliga belägg. Däremot förvånar det mig att ett förlag är galna nog att ge ut en bok med titeln "Könet sitter i hjärnan". Jag blir också förvånad över en kvinnas kamp över att fördumma och förlöjliga sig själv.

Som författarna till debattartikeln så riktigt påpekar: Dahlströms egen karriär är, tolkat med hennes egna teorier, beroende av att hennes egen mamma dumpade sin dotter på dagis. Jag undrar hur hon har gjort med sina egna barn.

Kommentarer
Postat av: Varanen

Dahlströms kommentar smakar 50-tal, frenologi och mentalvård som gick ut på kalla duschar i fastspänt läge.
Alltid kul och intressant att pendla mellan DN och SvD, Jag menar ÄR skillnaden så stor?

2007-02-18 @ 15:23:12
Postat av: Linda

Varanen: skillnaden är stor. Svenskan har mycket bättre innehåll, bättre serier, bättre texter och täcker mina intresseområden bättre, dvs. arkitektur och stadsbyggnad. De har också bättre Stockholmsbevakning än DN, trots att DN har stockholmssidor. Politiskt däremot har jag stora problem med svenskan. Nu ska jag skriva färdigt inlägget som tydligen postades när det skulle sparas... hm.

2007-02-18 @ 17:09:08
URL: http://sysslor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0