Energiförbrukning, på tal om semlor

Min kritik mot DN:s semlegrafik fick i sig kritik av en kollega som ifrågasatte hur mycket energi man förbrukar utan att göra nånting. Google ledde mig fram till följande sida som har en tabell för hur många kalorier man förbruker på vardagsaktiviteter. Exempelvis gör en person som väger 55-80 kilo av med 10 kcal genom att sova i tio minuter.

Så om det går åt en kcal i minuten att sova, så gör man av med 1440 kcal på ett dygn genom att bara sova. En man (generalisering, en person som väger 80-110 kg) gör av med 15 kcal på att sova i tio minuter. Det blir 2160 kcal på ett dygn genom att bara sova. Då får man alltså inte ens prata, laga mat eller stå upp. Eller se på tv, för då går det åt fler.


Kommentarer
Postat av: art[e]fact

Oh my, jag blir alldeles snurrig av alla siffror, men tack för upplysningen iallafall! Haha :)

2007-02-21 @ 19:54:20
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Systern

Viloförbränning är den energi som går åt till att hålla kroppen levande, alltså till att andas, för hjärtat att slå och så vidare. Sedan lägger man på ytterligare energiförbrukning för allt man gör därtill.

2007-02-21 @ 21:20:47
Postat av: Linda

Systern: mitt grundpåstående var att en vuxen man förbrukar 3 000 kcal per dag utan att göra nånting. Typ. Eller alltså, ligga på sofflocket. Kanske snacka lite, kolla på tv osv. Men man måste alltid bevisa allt på det jobbet jag är på, jö!

2007-02-22 @ 07:52:27
URL: http://sysslor.blogg.se
Postat av: Systern

Jo, jag tänkte bara att din kollega inte fattade vad energin gick åt till.

2007-02-22 @ 10:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0