Barn och badvatten

Jag har funderat över uttrycket "kasta ut barnet med badvattnet". Särskilt under valrörelsen användes det flitigt och till höger och vänster. Jag har aldrig riktigt förstått vad det innebär. Är det så att man har ett smutsigt barn, som man då badar och sen glömmer bort och så kommer man in i badrummet och tänker "oj, vad mycket badvatten, det ska jag spola ut" och så drar man ut proppen och barnet följer med. Eller är det så att barnet, efter att det har badat en stund, inte går att urskilja i det smutsiga vattnet?

Om jag funderar på riktigt kan jag tänka att det har nåt att göra med att man har nåt som är bra men man ser det inte och förkastar det tillsammans med det som är dåligt.

En snabb googling ger skiftande svar. 506 träffar. En träff gav dessutom en fortsättning: förrän tappen är ur tunnan. Det gör mig ännu mer förvirrad. Jag kommer inte närmare än förklaringen ovan. Tillägg, anyone?

I övrigt, för att snabba på min annonsutveckling, tillägger jag: smörgåsgurka, smörgåsgurka, smörgåsgurka.

Kommentarer
Postat av: Syster

Jag har alltid tänkt mig en badbalja, du vet typ en sån blå som vi har. Och så kastar man ut vattnet, alltså tömmer den i t.ex. badkaret. Och om man inte har plockat ur barnet innan dess så råkar det slinka med.

2007-01-31 @ 10:44:02
Postat av: Johanna

Håller med föregående talare och ser en tunna framför mig som man tömmer genom att kasta ut vattnet på gårdsbacken. (tror inte att badkar med avlopp var så vanligt förekommande när uttrycket uppkom.)Undrar samtidigt om det inte finns ngn gammal saga på ämnet. Eller jag kanske blandar ihop det med sagan om bortbytingen.

2007-01-31 @ 15:18:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0