Finistère

Jag har sträckläst Bodil Malmstens Priset på vatten i Finistère. Den är verkligen helt fantastisk. Språket är helt underbart och historien vacker. Jag skrattade högt åt försöken att lära sig franska och väntade ivrigt på att få veta om krokusarna och tulpanerna skulle överleva. Mitt favoritstycke i hela boken är det här:

Så mycket tid som jag har på mig tycker jag mig aldrig ha haft, jag räknar tid till den dag boken ska gå till tryckning.
Två månader plus fyra dagar, det är sextiofem dagar.
65 dagar plus 65 nätter.
65 kvällar plus 65 morgnar.
1560 timmar.
93 600 minuter. Sträcker man ut varje minut till den längd en minut har när man väntar - en minut lång som ett år har väl alla varit med om - är det nästan 100 000 år innan boken behöver vara klar.

Den tolkningen av tid ska jag bära med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0