Vincent van Goghs sovsrum

Jag har sett van Goghs sovsrum.

Sen jag var på Musée d'Orsay i Paris i 20-årsåldern har jag varit fullständigt fascinerad av Vincent van Gogh. Jag har alltid gillat färger, men hans färger är liksom mer färgiga än något annat. Det röda är så intensivt rött och det gula så strålande gult.

I helgen fick jag äntligen se ett par hundra av hans tavlor på van Gogh muséet i Amsterdam, bland annat en av mina absoluta favoriter, tavlan av hans rum i Arles.



Vad som fascinerar mig mest är hans förmåga att se färger i de mest gråa miljöer. Där jag ser brunt och grått såg han även blått, gult, rött, lila och rosa. Hans teknik får dessutom tavlorna att se så oerhört levande ut. Det blåser i kastanjeträdet, speglar sig i vattnet, rör sig i sädesfälten. Man kan riktigt se solrosorna vissna.


Kommentarer
Postat av: Sofi Lundberg

En klockren reproduktion på det här verket hittar du på Galleri Slottsstadens hemsida... Priser som passar oss normala men en fröjd för ögat, en helt annat grej än ikeas hötorgskonst...



Njut av konsten & ha en härlig dag!

2010-03-28 @ 13:32:01
URL: http://gallerislottsstaden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0