Tysk jämställdhet

Jag vet att det här har manglats en del både i press och bloggar. Det handlar om Tyskland och barnomsorgen. Jag suckade lite men fnissade mest åt det tyska påståendet att var tredje svenskt barn har fått psykiska störningar av att gå på dagis. Jag menar, det är ju helt absurt och går ju inte att ta på allvar.

Först idag blev jag upprörd, när DN har en artikel från detta Tyskland, där välutbildade kvinnor inte jobbar eftersom de måste stanna hemma med sina barn. En intervju med en pappa, som finns bland de 6% av Tysklands pappor som väljer att bara jobba 30% för att stanna hemma med barnen resten av tiden, slungade mig (eller Tyskland) 50 år tillbaka i tiden.

Här i Sverige talar vi ju om jämställdhet som framtiden. Jag menar, ingen tror väl på allvar att patriarkatet kommer fortsätta härska, att löneskillnaderna kommer bestå, att män inte ser barn och dammtussar eller tycker att det är en bra idé att människor som har kostat samhället massor för att de utbildat sig sen inte går ut i arbetslivet.

Mannen som är en av 6% i Tyskland berättar i DN: Min chef säger att jag inte förstått tidens tecken. Alla andra jobbar mer och jag jobbar mindre. "Du är ju aldring här".

Man häpnar.

Kommentarer
Postat av: art[e]fact

Ja, man häpnar verkligen!!

2007-03-05 @ 11:10:11
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: järnladyn

Det är en mycket relevant aspekt av debatten!
Så här skriver Metro den 2 mars:

?Feministen, debattören, författaren och fembarnsmamman Unni Drougge menar att reaktionära krafter arbetar för en återgång till en förlegad modell där kvinnan skötte hemmet och mannen kom hem till dukat bord och glada barn.
? Detta är mörkermän som vill återgå till en familjemodell där man visste var man hade kvinnan, säger Unni Drougge.?

2007-03-05 @ 13:15:55
URL: http://annika69.blogspot.com
Postat av: Linda

art[r]fact: eller hur?
Järnladyn: Jag tror inte att Unni har rätt. Jag tror att de sista resterna av patriarkatet ställer sig upp och skriker högt för att försöka stoppa vad som inte kan stoppas. När våra barn växer upp kommer de ha fått jämställdhet i modersmjölken. Då kommer feminismen försvinna, för det finns inte längre något behov av den. Jämställdhet kommer handla om helt andra frågor än genusfrågor och alla kommer ha den lön de förtjänar utifrån kunskap och kompetens. Så det så!

2007-03-05 @ 14:09:04
URL: http://sysslor.blogg.se
Postat av: Järnladyn

Haha, jag hoppas du har rätt. Själv har jag aldrig velat kalla mig feminist av den enkla anledningen att jämställdheten känns så självklar. Men visst har vi en bit kvar tills den verkligen är det för alla.

2007-03-06 @ 09:17:33
URL: http://annika69.blogspot.com
Postat av: Vincentmolly

I am very excited to see this site. Universal design and accessibility. Congratulations!

2009-01-15 @ 10:52:40
URL: http://vincentmolly.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0