Styrketräning till Emma!

Här är lite tips på bra övningar för trötta och stela ryggar och axlar. Båda övningarna går att göra hemma med hantlar eller gummiband.

Sittande rodd:
image73
Tränar musklerna kring skulderbladen och upp mot nacken. Väldigt bra om man sitter mycket vid datorn. Så här ser det ut på ett gym, gör man hemma kan man antingen köpa ett gummiband hos närmaste apotek och knyta fast det i ett dörrhandtag eller köpa hantlar. Om du använder hantlar, ställ dig så här
image74

Oavsett hur man gör så är det viktigaste att tänka på att först dra bak skulderbladet med raka armar och sen böja armbågarna. Dra ihop skulderbladen ordentligt, tänk att det ska gå att sätta fast en penna mellan skulderbladen när de är helt hopdragna.

Axellyft är bra för axlarna. Det går också att göra på flera sätt. Så här gör man på gym
image75

Om man har ett gummiband kan man ställa sig med båda fötterna på bandet och hålla en ände i var hand. Börja med händerna rakt ner, håll armarna raka hela tiden, men för dem uppåt, parallellt med kroppen. Med hantlar är övningen likadan som i maskinen ovan, håll armarna i 90 graders vinkel med hantlarna vinkelrätt mot golvet. Lyft armbågarna till axelhöjd. Håll armarna raka och stadiga genom hela övningen.

Hoppas du förstår hur jag menar :-)

Med detta introduceras även kategorin träning!

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh vad bra. Kanske får ta och testa någon dag. Jag har för mig att jag ska ha något gammalt träningsgummiband liggande någonstans.

2007-03-13 @ 16:11:08
URL: http://emmalexa.blogg.se
Postat av: mandi

Gud vilken härlig hurtigbulle du är. Jag ska ju börja träna lite nästa vecka, kanske ska köra på ett hemmagym! Så kan man så på dvd samtidigt hehehe.

2007-03-13 @ 23:59:03
URL: http://mandimoon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0