SJ, SJ, gamle vän

SJ känns så gammalmodigt att man ramlar av stolen. Igår var jag och köpte mitt pendlarkort till Norrköping. Det kostade inte 3 000 som det stod på SJ:s hemsida utan 4 000 spänn. Det finns för 3 000 också men då får man bara åka intercitytågen vilket tar en halvtimme längre så det känns inte så aktuellt. Vem vill ha ett sånt förresten? Det kan ju inte vara nån som köper de korten. Jag kanske ska förtydliga här att det handlar om ett MÅNADSKORT. Och att det bara gäller fram och tillbaka mellan Stockholm och Norrköping.

Jag suckade lite men har ju inte så mycket val, så jag pröjsade snällt 4 000 spänn varpå tjejen i kassan säger att jag även måste boka plats. Eh? Man tycker jag att om man betalar 4 000 spänn för ett månadskort kunde man få vara lite flexibel, men nej! Jag måste alltså planera i förväg hur länge jag ska jobba varje dag. Blir det fullbokat så räcker det inte att man har ett månadskort för 4 000 spänn, då får man inte åka med! Jag bokade i alla fall för hela veckan, så får jag ändra om det behövs.

När jag sen fick biljetterna så är det vanliga tågbiljetter i papper. Ett månadskort för 4 000 spänn, som ser ut som en vanlig tågbiljett.  Det här helt galet. Var ska man ha det har de tänkt? I sin jättestora plånbok? Tänk om man har det i väskan och råkar spilla vatten eller nåt och det går sönder. Då har man sumpat 4 000 spänn. Jag hade ju trott att det skulle vara nåt litet plastkort som gick att fylla på elektroniskt så att man inte behövde bry sig om att åka till centralen och tjafsa nån mer gång. Dessutom fick jag tio biljetter till, en för varje resa fram och tillbaka hela veckan.

Jag tänkte lite också på att på ett år så kostar det här 48 000. Ett årskort kostar 30 000. Då får man åka vart man vill i hela Sverige.

Jag tror jag ska skriva till SJ och klaga. Då kan jag passa på att lobba lite för min idé: en gym-vagn.

Kommentarer
Postat av: Lisa

snygg blogg :)

2007-04-15 @ 10:59:19
URL: http://liiiisaa.blogg.se
Postat av: art[e]fact

Gud vad knasigt!! Alltså ibland undrar man hur de kan motivera sina priser och villkor...hmm..

Ha en trevlig kväll!

2007-04-15 @ 21:40:07
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Lina

Gym-vagn låter ju sjukt bra! Endast för dem som betalat mer än 1000pix i månaden eller? Förena nytta med nöje...

2007-04-17 @ 08:55:04
Postat av: järnladyn

4000 i månaden för den lilla sträckan?! SJ är helt sanslösa med sina priser numera! Man ska helst vara pensionär och boka biljetten ett halvår innan resan för att få ett hyfsat pris. :(

2007-04-18 @ 16:13:27
URL: http://annika69.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0