Pluppen, del II

Tillbaka från doktorn. Det var dyrt, men smärtfritt. Tydligen var den inte kvar, pluppen. Istället hade det blivit nån ärrbildning och inflammation. Därför skulle jag få en kortisonspruta. Jag är något alldeles otroligt rädd för sprutor.

När jag var liten hade nåt barn på dagis en pappa som var sjöman och kom hem med gulsot. Alla barnen fick åka akut till sjukhus och få en gulsotspruta. Vi var hos farmor och farfar i Lidköping och åkte till sjukhuset där. Jag var helt hysterisk och som jag minns det kom doktorn med en spruta som var typ en meter stor och stack mig överallt samtidigt som jag skrek och grät och rörde på mig så mycket jag kunde för att klara mig undan. Det tog två eller tre vuxna personer för att hålla ner mig.

Ja, och nu har jag då fått men för livet av detta. I måndags när gjorde jag ett jobb på blodcentralen, som behöver mer blod inför påsken erkände jag att jag aldrig har lämnat blod för att jag är så rädd för nålar. De försökte de övertala mig genom att säga att många som kommer till dem är rädda för nålar och faktiskt ser det som TERAPI att komma dit och lämna blod. Pyttsan, säger jag.

Åter till dagens läkarbesök. "Gör det ont" frågade jag. Tja, det spänner ju lite, svarade doktorn. Plupp - spänna lite.... plupp - spänna lite... jag valde ändå spänna lite. "Får jag lägga mig ner" undrade jag. "Ja, lägg dig på sidan om du vill" sa doktorn. Det är tydligen inte vad man egentligen ska göra när man får en kortisonspruta. Så låg jag där och var nervös för en spruta som kändes.... inte alls. Det var mindre smärta än av en bedövningsspruta. Det tog en minut.

Och för detta pröjsade jag 260 spänn! Häpp.

Kommentarer
Postat av: art[e]fact

Du skriver så otroligt härligt! Jag vill bara höra mer liksom! :)

Tur att det gick bra, men dyrt var det, för en liten spruta...

2007-04-04 @ 10:33:28
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Johanna

Men, vad är det för reklam jag ser?
Är du så där löjlig som killarna i min klass som stod i ett hörn och blundade medan tjejerna tog blodprov på varann?

2007-04-04 @ 11:11:34
Postat av: Linda

Johanna: Nej blod kan jag se. Men testa själv att bli stucken med en en meter lång spruta så får du se hur kul det är.

2007-04-04 @ 16:28:27
URL: http://sysslor.blogg.se
Postat av: Systern

Den sprutan VAR faktiskt typ en meter lång. Och jätteläskig. På riktigt.

2007-04-04 @ 17:57:48
Postat av: Linda

Tack, syster.

2007-04-04 @ 19:54:07
URL: http://sysslor.blogg.se
Postat av: mandi

I hate sprutor. Var hos doktorn (ugglan, duvet) i måndags och gjorde allergiprov. Kommer in och ser tre olika "stationer" med tre sköterskor. Får tre rör. Såklart tror jag att jag måste gå till alla tre. Jag blundade hela tiden hos den första. Sedan sa hon att det ar klart. Helt klart. Jag kunde gå hem. Va skönt. och det gjorde inte ens ont!

2007-04-04 @ 21:13:23
URL: http://mandimoon.blogg.se
Postat av: Marcusrebekka

Hi there and nice greetings from Germany. I saw this really good site and thought to sign the guestbook. So keep up the good work - I already added the site to my personal favorites.

2010-05-07 @ 13:31:25
URL: http://marcusrebekka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0